Yamaha fs1 klipper vid höga varv

Hej,skulle behöva lite hjälp med min nyinköpta fs1.

Den vill liksom klippa tändningen vid höga varv. Precis när effektkurvan kommer så börjar den hacka så den aldrig orkar varva ut.Jag härleder de till tändningen då jag bytat från originalförgasare till 16mm och provat olika munstycken och problemet kvarstår.

Där sitter 60cc 32mm trimsystem och 16mm förgasare.

Jag har ställt brytarna på 0,35 och provat tändstift från b6hs till b8hs.Elektrodavståndet är 0.55.

Där sitter inget batteri i och det ser ut som kriget i “batterilådan”.

finns det någon kabel där i som kan påverka tändningen eller rentav att man kör utan batteri påverka de?

Kan de va i tändningslåset?

Hur hade du börjat felsöka och var hade du börjat?

Mvh Isak

Hej Isak.

Jag hade samma problem med min och då löste det sig genom att byta tändstift. Det brukar vara en god idé att börja med det enklaste vilket du skriver att ni redan gjort. Är problemet något som uppstått nu på senare? Jag tolkar det som om det uppstått i.o.m. att du trimmat och “når” ett nytt register.

Om vi håller oss till tändsystemet så hade nog mitt nästa steg varit att prova en annan sekundärspole (tändspolen i ramen) samt annan tändhatt och tändkabel.
Jag tror inte att det är något annat i din “härva” som påverkar tändningen men vill du vara på den säkra sidan och koppla in så lite som möjligt så gäller följande.
Ljusblå, grön och gul från tändplattan kan du ignorera.
Koppla svart från tändplattan till svart/vit som kommer från tändspolen i ramen.
Gör du så skall du ha gnista.

Lycka till med felsökningen!