Yamaha FS1 går inte som den skall?

Köpte en Yamaha FS1:a från -86 i somras som kördes lite sporadiskt under sommaren och då startade den lätt och gick fint. Efter att sonen fyllt femton i höstas användes den mer men efter drygt två veckor hände något och efter det så går den bara på höga varv. Den startar och så länge man håller upp varvet går den men under 2/3 av fullt så dör den och sedan startar den inte igen förrän den är helt kall igen.

Vi har felsökt och hittat och åtgärdat den del saker men den beter sig likadant men är snarare svårare att starta nu.

Tändplattan och brytarspetsen ser ut att vara ganska ny och allt är rent och fint, vi ha bytt kondensatorn till en ny orginaldel. Man kan se en liten blå-vit gnista från generatorn ibland när den går men inget sprakande. Tändstiftet har fin och klar gnista även när den vägrar starta och vi har testat med ett nytt tändstift men samma resultat.

Packboxen på vevaxeln (bakom tändplattan) är bytt. Eftersom förgasaren visade tecken på att flöda över lite ibland och det saknades knopp på choken m.m. så köpte vi en ny förgasare. (kopia från Rinab; Förgasare 10mm typ Mikuni (Yamaha FS1) | Mopeddelen.com - Mopeddelen ). Kolven hade en hel del repor så den är bytt och det är ny cylinderfotspackning och topplockspackning.

Jag börjar få slut på idéer, är det någon som är duktigt på FS1:or och har några tips på vad som skulle kunna vara fel och/eller hur vi kan gå vidare med felsökning?

Mvh
\ Kalle

Lite uppdatering; den nya förgasaren var nerplockad och rengjord innan den monterades. Nu har jag plockat ner cylinder, kolv och förgasare igen och sedan har jag monterad ihop den gamla förgasaren med flottörventil, flottör och lite andra delar från den nya förgasaren och sedan har jag monterat ihop allt igen med ett annat topplock som jag hade liggande. Nu verkar den vara tillbaks som den var när felet uppstod. Den startar och går bra över hela registret, även på tomgång och den går att köra. Efter en stund så börjar den dock gå lite sämre på riktigt låga varv och på tomgång så stannar den och går inte att starta igen. Om man lyckas få igång igen så går den bra så länge man håller lite varv. När den stannar så gör det ingen skillnad om man sprayar startgas i förgasaren så jag misstänker att det inte är bränslerelaterat. Den reagerar inte på att man sprayar startgas runt motorn när den går så jag antar att den inte heller drar tjuvluft någonstans. Jag misstänker att det antingen har med tändningen eller med cylindern att göra, jag har ju bytt kondensatorn så då återstår resten av tändplattan eller tändspolen, alternativt om det kan vara något med cylindern som bara märks när den är varm? Någon som har några idéer att bidra med?