Yamaha Chappy - En studie av bensinkranen

Bensinkranen på Chappy skiljer sig en aning från dess syskon, DT50M/MX, FS1, och kusiner, Honda MB/MT, Suzuki K50, från samma tidsera då den är vakumstyrd. Vanligast under denna epoken är mekanisk med följande läge "ON", "OFF", "RES" (res = reserven). Kranen sitter då skruvad direkt i tanken och en slang löper ner till förgasaren. Logiken för "RES" sitter i kranen och styrs med hjälp av ett stigrör. Ju länge röret är ju större andel bränsle tillfaller "RES"-läget.


Detta är ett kopplat diskussionsämne till det ursprungliga inlägget på https://semestergas.se/yamaha-chappy-en-studie-av-bensinkranen/

Atlanta L. Sun: Ja olle man får tacka här för stort jobb och väldigt bra information och nya kunskaper man blir ju aldrig full lärd. MVh Bert

Jag har en 77:a Chappy som stått ett tag, nu när jag fyllt på bensin rinner det rakt igenom bensinkranen, jag förmodar att det kan vara en torr packning, förslag?

Ja det låter som torr packning. Har den stått ett tag och packning torkat kan du demontera dem försiktigt och lägga dem i bensin. Då brukar de svälla upp och inte sällan går de att använda igen med bra resultat.

Funkar inte det hade jag köpt nya packningar alternativt ny kran från närmaste Yamahaåterförsäljare. Du kan snoka reda på rätt reservdelsnummer genom att ladda hem en reservdelslista från http://files.semestergas.se/Yamaha_Chappy

Lycka till,
Olle