Hej Caroline och tack.
Nej det är ingen originalfärg. Tidigare ägare hade gjort ett så bra jobb med lackeringen så jag tillät mig själv att behålla “customstuket” och fortsatte på samma bana. Slutresultatet blev riktigt bra och jag ångra mig inte en sekund
I Sverige såldes Chappyn med färgerna röd, svart och blåmetallic. Har också läst att någon enstaka gul och vit även såldes här under en kort period men aldrig sett något själv.
@Olle Jag har ägt en vit för några år sedan. Men nu har införskaffat ett nytt Chappy projekt. Motorrenoverad och lite annat fix är gjort. Men den behöver ny lackering och ny dyna (sadelöverdrag). Vet du nån bra firma online som har mycket chappy delar? Ska ta reda på årsmodell också, hur söker jag rätt på det bäst?
Mattias Lundqvist: Hej! Ny här på forumet. Jag har införskaffat mig en Yamaha Chappy 80cc men oreggad. Nu ska den renoveras…
Hur gör ni med skyltning? Det kan ju bli svårt att regga den efter 25år i garage utan “papper”
Mattias Lundqvist Jag vet faktiskt inte exakt hur detta går till om man saknar alla papper. Men om det finns ramnummer och den varit reggad i Sverige tidigare så borde väl första steget vara att kolla i något av länsarkiven. Googla lite så bör du nog hitta något som är till hjälp. Lycka till!
Enligt “Yamaha Model Index” är det en Chappy 80cc från 1979 (USA). Även om den listan är från Yamaha så vet vi sedan tidigare att det förekommer fel. Men du kan nog anta att det stämmer tills du hittar någon bättre info.
Om den har varit reggad i Sverige tidigare så finns det ju möjlighet att göra detektivarbete i gamla arkiv och på så vis hitta så du kan regga den igen. Jag har inte gjort det själv men har undersökt lite och det fanns massa bra info på nätet.
Hej! Jättetack än än gång!
Nu ska jag lacka ramen och sen ska den plockas ihop. Alla delar är redan lackerade och klara…
Bilder kommer när jag blir klar till våren.
Mvh Mattias
Kollat på dina bilder och undrar vad det satt för cylinder på när du fick den? Är det trim eller från en DT? Har funderat på om DT cylinder och topp funkar bolt-on med förgasare och avgas, de är ju lättare att få tag i.
Stämmer bra det. När jag tog över den satt det en DT 60cc cylinder samt tillhörande topplock på den. Cylinder och topplock från DT50MX passar bolt on. Insuget får du ta ett specifikt till Chappy, antingen ett Yamaha original på 16mm eller varianten från Polini. Med det på så passar vanliga förgasaren samt avgas.
Tänk dock på att kylningen inte blir optimal. Flänsarna ligger på fel håll och topplocket blir liksom som ett grytlock om man inte modifierar det. Men det har du säkert redan koll på.
Har faktiskt en cylinder från en chappy 4f4 på väg. Ska bli intressant att se hur den passar, ffa tillsammans med toppen. På säljarens bilder syns att flänsarna är större, jag undrar om den kanske såldes på marknader med varmare klimat. Har inte lyckats hitta någon information om den.
Specifikationer specifikt för 4F4 cylindern känner jag inte till. Men cylindern och toppen med de stora flänsarna är ju den vanligaste utomlands. Jag har haft en sådan från en Japansk modell hemma och den såg i stort sett samma ut som vår “lilla”. Förutom den yttre skillnaden så var avgasporten aningen högre för lite bättre prestanda samt att den svalde en lite större 4-läppad reedventil.
I officiell information från Yamaha kan man läsa följande nyheter för 1978 årsmodell för EU marknaden.
Head cylinder
Large type cylinder fins are used for better cooling.
(Part No.) Head cylinder: 439-11111-00 → 517-11111-00
(Interchangeability) Interchangeable
Body cylinder
Large type cylinder fins are used for better cooling.
Exhaust port timing has been changed for better performance
(PartNo.) Bodycylinder: 439-11311-00 → 1M3-11311-00
(Interchangeability) Interchangeable