Tysk Bop, likriktare och voltregulator

Hej.
Jag har lyckats att komma över en BOP från Tyskland, och nu ska den fixas till lite i vinter.
Men ett problem får jag inte riktigt ordning på just nu, och det är elsytemet.
När jag kikar i ett schema som jag har (som för övrigt verkar stämma bra) så kan jag inte förstå hur växelspänningen regleras?
Det finns någonting som heter “rectifier”, men som jag tolkar det så är det endast en likriktare, i princip en diod.
Så när jag startar den så får jag väldigt hög spänning, upp mot ca 25V.
Min “rectifier” verkar vara gjord av plast, så den jordar inte sig själv, och har bara två anslutningar, en till batteriet, och den andra går till “generatorn”, det vill säga att den har ingen möjlighet att reglera spänningen.
Hur jag än vrider och vänder på elschemat, och kikar fysiskt på mopeden, så kan jag inte se någonting som likanar en spänningsregulator.
Har någon något tips här?

Hej.

Kul att du också har en tysk Bop. Jag har lite delar över om du behöver.

Angående din fråga så ja “rectifier” är likriktaren och används bara för att likrikta laddningen till batteriet.
Anledningen att du inte hittar en voltregulator är att det saknas. Tanken är att batteriet skall ta överskottet som laddning och balansera ut spänningen. Samma sak på t.ex. FS1 och Chappy (med flera med flera).

Man kan med fördel skarva in en regulator för att få det mer kontrollerbart eller om man vill köra utan batteri.

Vänligen,
Olle

Hej.

Stort tack för snabbt svar.
Så man kan inte förstöra någonting om man sätter dit en regulator?
Passar det med en sådan där enkel varieant som jordar ner genom sitt eget hölje tror du?
https://www.mopedrenovering.se/allt-annat/mopeddelar/elkabel-tandkabel/likriktare-yamaha-dt50mx-fs1-suzuki-k50.html

Tänker att som det är nu så “tappar” man batteriet om dess säkring går, och då går lamporna sönder på grund av att spänningen stiger så högt.

Och jag är intresserad av delar om du har över, verkar svårt att få tag på.
Vad har du för delar?

/Tobias

Nej det är ingenting som förstörs om du sätter in en regulator, förutsatt att du gör det snygg och diskret så klart.

Din likriktare du pratar om som är gjord i plast. Låter som den som sitter där original. Alltså en sån här:


Och den skall ju fungera…

Så här såg det ut på min


Men jag kanske missförstår dig nu. Men när jag läser ovanstående så tolkar jag det som att länken du skickar till på mopedrenovering skall regulera spänningen. Det kommer den inte göra. Den kommer bara likrikta (halvvåg) så att batteriet får likström istället för växelström. Alltså exakt samma funktion som din “svarta plastbit”.

Vill du voltregulera får du använda något annat. Eller göra som original = sätta i ett batteri och låt det äta överskottet.

Voltregulator

Den absolut enklaste regulatorn är den här modellen.

Bara skarva in på gul och jorda i chassit. Sen äter den överskottet. Men bara upp till 30 watt. Vilket borde funka bra på en original Bop.

En annan variant är ju en sån här


https://www.mopedrenovering.se/veteranmopeddelar/kreidler/tandning-generator/voltregulator-honda-mt-50-1988.html
Den är lite bökigare att koppla in men där kan du förutom att ta ut reglerad 6V AC/DC även få ut likriktad (DC) ström till batteriet. Och kan således ta bort existerande likriktare (den som vi snackat om ovan).

Angående delar

Det är lite spridda skurar men jag behöver dom inte. Kan ta och ta lite bilder och skicka över vid tillfälle.

Vänligen,
Olle

Hej.
Tack.
Ja, min likriktare ser precis ut som din ser jag.

Och det är som du säger, en likriktare med reglering av spänning som jag är ute efter.
Det jag tycker verkar klurigt är att när jag ser på elschemat så har jag två kablar ut från generatorn, en gul och en grön/röd.
Det som är ännu lurigare att i “läge 1” på tändningslåset så blir den gula kopplad till batteriet, men i “läge 2” då blir den gula kopplad till endast framljuset, och då kopplas den grön/röda till batteriet istället.
Det kanske är en “förstärkning” av systemet att man nyttjar den andra lindningen också när man har belysningen igång?
För den grön/röda ut från generatorn verkar bara användas i “läge 2”, i “läge 1” så är den inte inkopplad alls.
Men i “läge 2” så försörjer den all övrig belysning förutom framlyset, och den laddar även batteriet.
Så den kanske också egentligen skulle behöva regleras i så fall?

Toppen förresten med all dokumentation som du har gjort tillgänglig, det har hjälpt mig mycket.

/Tobias

Hej igen.

Bra genomgång där. Så där har jag också förstått att det funkar. Och de borde ju ha att göra med att den saknar en regulator. Och därför har man designat så att spänningen skall “spridas” jämnt på ett sätt som inte skapar för höga toppar.

Grön-röd borde ju också regleras då men jag tror inte den kommer upp i samma spänning så det kanske räcker med gul ändå. Eller så byter man till en ljusspole som bara har gul ut (kopiorna som man kan köpa till FS1 har det). Och bygger något med det.

På min Bop valde jag att ha det original. Slängde bara in ett fräscht batteri.

//Olle

Hej.
Jag tänkte återkoppla lite om hur det gick.
Jag köpte den lyxigare varianten, likriktaren med inbyggd laddningsregulator som du hänvisade till.

1 gillning

Det gick precis att få dit den på ett riktigt bra ställe i ramen.

Och så har jag ritat om elschemat.
Trots att min ska vara en tyskimport så stämmer inte elschemat riktigt.
Från tändningslåset finns det en blå/vit kabel (L/W), men den finns inte representerad i andra änden på kontaktstycket.
Istället finns det en blå kabel, som är ihopskarvad på ett ställe inne i kabelstammen, som löser dess upgift, och det är belysning.
Jag klippte av den grön/röda (G/R) och isolerade den ände som kommer från generatorn, och sedan så byglade jag gul (Y) med grön/röd precis innan kontaktstycket som går till tändningslåset.
Så nu har jag full funktion på allting.
Likriktad och reglerad spänning till batteriet, och belysningen får reglerad växelspänning.
Så nu kan jag faktisk köra utan batteri, och även om säkringen till batteriet skulle brinna av, så “poppar” inte glödlamporna.
Dessutom så är funktionen precis som original, det vill säga att belysningen aktiveras i “läge 2” på tändningslåset.
Tack för alla tips, och jag lägger upp mitt korrigerade elschema om någon kan ha nytta av det i framtiden.
/Tobias

Härligt att se och väldigt kul med återkoppling och en detaljerad plan för att hjälpa andra i framtiden. Snyggt och välgjort, riktigt bra jobbat! :+1:

PS. Jag har också samma kabelhärva som du, d.v.s att blå kabel skarvas in istället för att den skall finnas i kontaktstycket.

1 gillning