Smidigt och prisvärt tändsystem - AX100 + FS1 = SANT

Under en längre tid har jag kört med ett AX100 tändsystem på min FS1 och det har funkat otroligt bra. Har även kompletterat med en s.k. retarderingskrets för att få ett bättre register.


Detta är ett kopplat diskussionsämne till det ursprungliga inlägget på https://semestergas.se/fs1-plus-ax100/

Jag trodde jag hade koll på hur det här med tändförställning fungerar, men nu blir jag riktigt konfunderad.
Ju fortare motorn snurrar desto längre hinner kolven på nedresan innan gnistan fått fyr på bränsleblandningen. Därför ställer man om till allt tidigare tändning ju fortare motorn snurrar.
Den här retarderingskretsen funkar ju tvärt om?? Hur? Vad? Jag förstår inte! Förklaring önskas!!
Går det vända funktionen på den? Det skulle jag vilja testa. Eller har du redan gjort det?

Hej Mcperra.

Bra fråga! Jag började skriva på en förklaring men sen kom jag på att jag läst en bra sammanfattning på mopedrenovering.se så jag hänvisar till deras text (samt en länk till dokumentet). Tog bara det första stycken och klippte in nedan. Men rekommenderar att läsa hela.

Kretsen är av samma princip som till Kokusan men alltså anpassad för AX-100 tändsystemet istället.

Trimmade tvåtaktsmotorer kräver att förtändningen retarderas (senareläggs) efterhand varvtalet ökar för att ge optimal motoreffekt. Det tar längre tid på låga än på höga varvtal att antända bränsle/luft- blandningen så att högt cylindertryck erhålls. Det beror på att bränslet i förbränningsrummet är droppformigt vid låga varvtal och finfördelat vid höga varvtal när bränsle/luft- blandningen är turbulent. För att maximalt cylindertryck ska inträffa i rätt läge kontra vevaxelns position, ca 15 grader efter TDC, behöver förtändningen därför anpassas till motorns varvtal.

Källa: Retarderande krets till Kokusan brytarlöst - Tändinställning instruktioner

Tack för det snabba svaret! Mycket lärorikt!

Hej,
Något jag läste för länge sedan i skotersammanhang var att fyllnadsgraden försämrades successivt vid högre varvtal och att den mindre mängden brännbar gasblanding brann ut fortare och då behövde antändas senare för att expansionen vid förbränningen skulle få maximalt förbränningstryck på kolven där det gjorde mest nytta. Vet ingenting dock om sanningshalten eller den fysikaliska riktigheten i den förklaringen.

1 gillning