Slö FS1 i motlut

Hej! Testar lite munstycken, får den bra på lägre växlar men fyran lägger den i väg snabbt i lite nerförsbacke. Men kommer jag mot en uppförsbacke på fyran så saktar den in får växla ner till trean men även där går det dåligt, får den för lite soppa eller för mycket?

Mvh
Bullen

Hej Bullen.

Oj, ja det var inte lätt att svara på. Men spontana tanken är att det inte nödvändigtvis är kopplat till huvudmunstycket.
Om den fyrtaktar på fullgas brukar man ju koppla det till huvudmunstycket.
Om den bröölar eller tappar kraft på fullgas brukar det vara för litet.

Nu vet jag ju inte så mycket om mopeden i övrigt. Min min första diagnos skulle ju vara; Trångt avgassystem eller sliten kolv.

Men som sagt, jag vet för lite.

Hej! Jag har 5,5 hk, 16 mm insug o förgasare (Kina), drevning 14/39, avgasrör 32 mm svetsad till ljuddämparen. Munstycke som sitter i nu är 125 4,8 mm. Kanske skulle ta ur insatsen i ljuddämparen?

Mvh

Bullen


Ja, det kan man ju testa.
Spontant tycker dock den verkar ganska tungt drevad, och då är det ju inte så konstigt om den känns slö i uppförsbacken. Jag kör 13/42 på min 50cc nu, körde 13/45 innan.

En del s.k. 5,5hk är ju bättre än andra men även dom bra brukar ha ganska smalt och högt effektregister. Vilket gör att man får växla lite mer aktivt för att den skall ha något att komma med.

Som referens
När jag körde o-filad 5,5hk med helsvetsat avgassystem och 16mm Mikuni körde jag med 150 i huvudmunstycke och 13-45 drevning. Den gick helt ok. Testade med 14 drev fram och då blev den väldigt mycket tråkigare.

Tack! Huvudmunstycket 150 original vad motsvarar det på Kina (Mikuni) 4,8 mm munstycke?

Mvh
Bullen

4,8mm? Då är den inte med sexkantskalle?
Hur som helst är det inte helt enkelt att översätta storleken. Man får laborera sig fram. Det får i och för sig i alla fall men det är ju enklare när graderingen och storleken är den den utger sig för att vara.