Renovering av kopplingskorg på FS1

Glappar kopplingskorgen på din Yamaha FS1? Varför börjar den göra det? Och vad kan man göra åt saken? Låt oss ta och dissekera en korg och undersöka den närmare.


Detta är ett kopplat diskussionsämne till det ursprungliga inlägget på https://semestergas.se/renovering-av-kopplingskorg/

Tomas Nordén: Vilken grym artikel! Snyggt förklarat och bra bilder… Alla tummar upp!

1 gillning

väligt bra artikel! på min kopplingskorg så saknas det lite gods på en av klackarna eller vad man nu vill kalla dom vilket gör att lamellerna inte emot där, köpa ny kopplingskorg eller går det att köra som de e tro.
skall skaffa 2 nya lameller,förstärkta fjädrar, en extra blästrad metallskiva, och eventuellt kanske för att pröva ha en extra bricka till fjädrarna

1 gillning

Om jag förstår dig rätt så är det inga hack utan bara ett tomrum mellan klack på lamell och aluminiumet. Då hade jag inte gjort så mycket åt det utan kört på. Det är ju något du kommer ha i bakhuvudet om det börjar strular eller om det inte fungerar som man tänkt. Först då, hade jag personligen, kollat på alternativ.

Två nya lameller låter ju bra. Speciellt om det är Yamaha original. Att köra med förstärkta fjädrar + extra skiva + bricka kommer skapa ett högt tryck (extra slitage) på delarna.
Om det slirar nu så hade jag börjat med, nedanstående och om det fortfarande slirar gå vidare till nästa punkt och så vidare.

  1. Yamaha original lameller + bra olja
  2. Testa med rak gräsklipparolja (biltemas funkar bra)
  3. Extra stållamell, för att det är stor chans att du har det hemma på hyllan
  4. Tre lameller (SMP eller annan lösning)

va e de för skillnad på de italien lamellerna o original lamellerna, o varför just gräsklippar olja? borde inte motuls växellådsolja va bättre?

Skillnaden vet jag inte. Men lamellerna från Yamaha är enligt mig helt klart bäst. Jag har provat no-name, Newfren och EBC lameller att jämföra med. Original kostar ca 150:- st och hade jag haft problem med kopplingen och misstänkt lamellerna hade jag köpt dem.

Angående oljan så är det ju en djungel. Själv kör jag med en mineralolja, Castrol MTX 10w-40 som jag gillar. Angående att jag tipsade om en rak olja är att jag vet att det fungerar väldigt bra för folk som trimmar mycket, samt att det är en billigt sak att testa.

Nu vet jag inte helt vad du har för problem eller vilken setup du använder. Men jag antar att du har problem med slirande koppling. Och då hade jag börjat med Yamaha originallameller och efter det bytt olja till en rak 30 om det fortfarande slirar. Helt enkelt för att det är billigaste lösningen samt att det verkar räcka väldigt långt.

de sista ja vänta mig de va att du skulle svara på en kommentar på ett inlägg som var upplagt för flera år sedan, tack för hjälpen!
kör nog på denna motul olja som ja nämnde innan då de e en finare olja som ja litar på.
ja tar o kör på dessa yamaha lamellera som du nämnde istället för newfren, de här lär nog bli kempe bra

1 gillning