Projekt Korado

Behövde en automatare till sommarstugan. Min första moped var en guldfärgad Puch Maxi som jag fick ärva av min morfar. Denna kördes sönder totalt men jag har så väldigt fina minnen av den maskinen. Motorn bara gick och gick trots att vi pillade på filade på allt.


Detta är ett kopplat diskussionsämne till det ursprungliga inlägget på https://semestergas.se/projekt-korado/

hej! är det samma cylinder som till maxi på koradon? samt vilken sida brukar du köpa delar till puch koloradon? är det samma vevparti osså i maxin som koradon? email: [email protected]

Hejsan.

Om vi börjar med cylindern så är det inte samma även om Maxi-cylindern passar. På Koradon så är det vinklad avgasport så om man vill köra Maxicylinder så är det enklast att även köpa ett avgassystem till samma modell.

Specifika Korado delar har jag köpt på JawaParts.com. Generella delar har jag köpt på bl.a. Puchshop.de och JMPB.

Korado har samma vevparti som Maxi men det finns lite olika beroende på årsmodell så se till att du får rätt.

Hej,

Tack för insläppet!

Har en Korado med Bing 18/14/108. Motorn var/är helt kass så jag köpte det här på Tradera:

https://www.tradera.com/item/487514064

Nu vill jag köpa cylinder, topp, insug (den som jag har är med litet runt hål….) och avgassystem.

Allt ska vara ”bolt on” så att säga. Jag kan inte göra modifieringar tyvärr.

Skulle du kunna skicka länkar till delar som du har köpt?

Jag blir helt vilse när jag tittar på allt som finns och fattar inte riktigt vad som passar till vad :blush:.

Vänligen

Adimir

Hej Adimir.
De delar jag köpt verkar vara slut hos flertalet leverantörer med det här borde komma ganska nära och skall vara bolt on.

Allt det där landar på € 187,03 inkl. frakt till Sverige.

Lycka till!

Vänligen,
Olle

Hej Olle,

Tack för ditt svar!

Tålamod var aldrig min starka sida. Så jag bestämde mig att satsa på större cylinder och köpte följande:

Det ska finnas en Dellorto PHBG 19 någonstans i gömmorna i garaget. Några sport luftfiltren också.

Köpte lite packningar, tändstift med mera.

Det här är min första renovering. Vi får se hur det går.

Återkommer när allt är installerat.

Tack ännu en gång!

Adimir

Hej
Förutom mitt Yamaha GT50 projekt har jag en Puch Z-One som är lite modifierad.
Men just nu är det mina Husqvarnor som tar upp det mesta av fritiden.
mvh
Peter

:smiley: Blir lite som en Puch Magnum (inte X som är den lilla “crossen”)


Bild tagen från: Kromag Parts « Myrons Mopeds


Bild tagen från: Robert Berman - Puch Magnum Cafe Racer 70cc Reed - SOLD