Problem med kicken

Hej! Jag köpte nyligen en Chappy på Tradera. Säljaren visste inget om skicket på moppen så det blev lite som att köpa grisen i säcken. :slightly_smiling_face: Och det visade sig att det finns en hel del som måste fixas… Det som kanske oroar mig mest är att kicken inte tar när moppen står rakt upp. Om jag lutar den åt vänster så tar den dock och den går igång som den ska. Är det någon som vet vad det kan bero på? En annan fråga är om förgasaren ska kunna röra sig på insugsröret, det gör den på min. Det borde väl resultera i tjuvluft? Mvh /Johan

Uppdatering: nu förstår jag hur förgasaren ska sitta på insuget. En packning som ska ersätta eltejp och o-ring är beställd. Skulle passa på att byta luftfilter på samma gång men det verkar vara svårt att hitta?

Hej Johan.

Är det skumfiltret du menar så tror jag att man fortfarande kan beställa det från närmaste Yamaha återförsäljare på artikelnummer: 1V8-14451-00

Lådan och slangen tror jag är slut hos Yamaha så får man leta på andra sidor eller begagnat.

Angående kicken så får du tömma motorn på olja och skriva av kåpan och inspektera. Olja byter du ju också samtidigt.

Vänligen,
Olle

Hej Olle!

Stort tack för svar. Jag hittade skumfiltret i Holland (kanske finns närmare). Tyvärr var packningen mellan insug och förgasare slut och verkar inte att få tag på. Det borde dock gå att lösa tycker jag. När det gäller kicken så är det väl så jag får göra, tänkte om det var ett vanligt fel? Om det är kockaxeln som måste bytas, är det knepigt? Oljan var ju såklart nybytt men jag har köpt en flaska till.:slightly_smiling_face:

Mvh /Johan

Finns svenska återförsäljare också, bl.a. Mascot Motor i Nässjö. Kolla om du har någon Yamaha återförsäljare i närheten så kan du spara på frakten också. Men ibland är det ändå smidigare att beställa online cmsnl och motorcyclespareparts är två exempel.

Förgasarbussningarna kan vara lite knepiga att få tag på. Jag kan kolla om jag har någon till Chappy liggandes. Kan faktiskt ha ett luftfilter också. Återkommer.

Kickmekaniskmen är inte så komplicerad och inga speciella verktyg behövs. Ta bort och klura lite, kolla sprängskisser och se om du ser något fel. Hör av dig annars.

//Olle

Toppen, tack för tipsen. Luftfiltret och lite andra delar kom med FedEx idag så det är lugnt. Förgasarbussningen däremot vore ju fantastiskt bra om du har en över att sälja.

Låter ju hoppfullt med kicken. Blev lite snopen när den inte tog alls. :slightly_smiling_face: /Johan