Oljemängd i gaffeln

Hej! jag undrar hur mycket olja skall det vara i gaffeln på en FS1 DX 80 årsm, samt vilken olja? Sen undrar jag vilket brytarlösa system funkar bäst MVT eller hp2 i en FS1? mvh Örjan

Hej Örjan.

Yamaha FS1 DX 1980 (till och med 1984) skall enligt manual ha 134 cc (1,34 dl) per gaffelben.
Förr i tiden hade man samma olja i gaffeln som i motorn d.v.s. i manualen står det mineral SAE10w-30. Och det går säkert utmärkt på FS1 även idag 40 år senare. Men jag brukar köra på Biltemas gaffelolja SAE 10 W, Art. 36-959 för att jag haft den hemma på hyllan.

Angående tändsystem så vet jag inte riktigt. Beror väl lite på vad man är ute efter, men hade jag fått välja fritt mellan HPI och MVT så hade jag nog valt det sistnämnda. Jag tycker dock att de lätta svänghjulen gör en bruksmoped lite väl stirrig, men det är väl en smaksak.
Bägge systemen mår dock bäst om man ventilerar kåpan samt “konverterar” till 12 V för att inte bli för varma.

Själv har jag bara praktiska erfarenheter av HPI 2-ten men fått för mig att komponenterna håller aningen högre kvalitet hos MVT.

Hej Olle! Okey bra då vet jag oljemängden. Tändsystemet är till en 60cc athena cylinder med SMP förgasare 20 mm Och RP2 system

Jamen med den setupen kommer man u ändå inte ligga och fisa så då blir det säkert utmärkt med ett lätt svänghjul. Lycka till!