Montering av kopplingsarm på FS1

Här kommer en detaljerad guide om hur man fixerar kopplingsarmen och monterar denna korrekt i kåpan på Yamaha FS1.


Detta är ett kopplat diskussionsämne till det ursprungliga inlägget på https://semestergas.se/montering-av-kopplingsarm-pa-fs1/

Jag följde din monteringsanvisning. Det gick bra tills jag skulle lägga in stålkulan. Det gick inte för jag hade nitat för mycket. Ett tips är att lägga in kulan innan man nitar. Sedan kan man nita tills kulan inte ramlar ut. Då blir det dessutom omöjligt att tappa kulan vid senare hantering!
För övrigt läser jag dina sidor med stor glädje och behållning. Tackar!

Jepp det kan man göra. När det händer för mig brukar jag fila upp hålet så kulan går in. På så vis kan kulan vandra fritt (på gott och ont) men så är det iallafall från fabrik. Men man gör ju givetvis det som passar en själv.

Är det möjligen så att man måste kapa tryckstången för att allt ska få plats? Den sticker ut för långt för att få plats med kula och justerskruv.

Det har jag inte varit med om att man behöver. Men du kanske har fel stång, eller en kula för mycket mellan “kopplingskorg - stång - kula - stång”. Pinnen skall sticka ut ca 20mm.

Finns bara den att skicka efter. Men vi får se om du hittar något. Enligt sprängskissen jag hittat verkar det vara en kula in mot lamellerna och en kula i “kopplingskorgen”?

Det skall ju vara från kopplingskorgen och ut “stång (nr 10) - kula (nr 15) - stång (nr 16)”
Har du ett utstick av kopplingspinnen (nr 16) som är mer än 20mm från blocket så är ju felet där inne någonstans.
Kanske har någon stoppat in en kula extra?
Vad har du för utstick?

Jag vet inte vad utsticket är just nu, för vi har plockat i hop grejorna utan kulan i kopplingskorgen och det funkar, men det är ju inte riktigt rätt. ( har skickat efter ett nytt renoveringskitt, får vi se om det blir annorlunda?