Köra utan batteri

Hej! Om man tar bort batteriet och blinkers och kopplar in en voltregulator, behöver jag ha kvar likriktaren, missar jag några funktioner som ex. bromsljus o neutrallampan? Kan någon förklara hur man kopplar för att det ska fungera!

Mvh
Bullen

Hej Bullen.

Om du tar bort batteriet kan du även ta bort likriktaren. Kortfattat så har den uppgiften att likrikta strömmen (vågen) så batteriet kan få sin laddning i likström. Det som kommer från ljusspolen på tändplattan är växelström.

Normalt sätt så går väl även bromslyset samt neutrallampan på batteriet. Om du efter att du slängt ut batteriet saknar den funktionen hade jag skarvat in sladden som gick till batteriet in efter voltregulatorn.

Ett vanligt problem med bromsljuset brukar ju vara att det drar så pass mycket ström så risken är stor att framlyset nästan släcks när du bromsar. Men du kanske har bra kräm från ljusspolen och så pass högt varvtal att detta inte blir något problem i praktiken.

Tack! Kan du förklara vilka kablar som ska gå till voltregulatorn. Kan du rekomendera någon enkel voltregulator, hur många stift behövs det på den. Är det gul från motorn som går till nyckeln som man får dela och koppla till voltreg.? Och om man vill ha bromslyset kan man ta den röna som satt på batteriet och koppla ihop med den gula i voltregulatorn?

Exakt. Det kommer två stycken kablar från “motorn”. Gul och grön (svart och ljusblå också men dom är inte intressanta i det här fallet) skall alltså regleras med voltregulatorn.

Den enklaste är modellen är en med bara en sladd. Då skarvar man bara in den så “käkar” den upp överflödig spänning (volt) och håller det nere till t.ex. 6v.

Jag har på senaste använt mig av den här modellen: https://www.mopedrenovering.se/unversal/elkabel-tandkabel/voltregulator-6-v-med-kabelset.html
Den har även inbyggd likriktare (men den kan du ju strunta i). Tänk bara på att man skarvar in 2 punkter (röda nedan) mot voltregulatorn. Det är alltså inte in-ut.
Nere vänster - Skarvas in på strömkabel
Nere höger - Nere till höger skall jordas. (Svart
Övre vänster - Kan du strunta i (likriktare)
Övre höger - Skarvas in på strömkabel

Kontrollmät sedan med multimeter.

Ok! Tack! Fick tag i en med en kabel får testa den.

Mvh
Bullen