Honda MT5 - Japan VS Unrestricted Europe

Jag fick en idé att bygga en MT50 med prestanda/motor som de var lanserade i Japan. Så jag började jaga delar baserat på reservdelsnummer. Det mesta har jag beställt från Japanska nätauktioner och från Ebay.


Detta är ett kopplat diskussionsämne till det ursprungliga inlägget på https://semestergas.se/honda-mt5-japan-vs-unrestricted-europe/

Terje Kristian Johansen: hei ser etter brukt km speedomenter min mt5…

Jag har dessvärre inte någon över.

Bengt Söderlund: Hej Håller på att återställa en MT5:a i orginalskick och har hittat allt utom orginalgummit mellan förgasare och luftburk nr:17253166611 som verkar svår att hitta. Tänkte sätta in en strypning i ett grövre gummi tills det dyker upp något på marknaden, skulle vilja fråga dig om du vet storleken på hålet i orginalgummit?
Tack på förhand

Ja ny är nog svårt att hitta. Tyvärr har jag ingen här att mäta på. En begagnad är nog enklast att få tag på. Dessvärre lär dem väl vara stenhårda men har dom inte tappat formen för mycket kan man ju mjuka upp dem tillfälligt för montering.

Spännande projekt! @Olle O fin sida du har! Är lite intresserad av att göra liknande i 2 steg och undrar om du kanske hade lite koll på delar😁 först tänkte jag göra en untestricted version som som de hade i england( o säkert på fler ställen) som jag förstår det hade dom ostrypt fast i övrigt samma delar som sverige!? Dvs inga plugar i avgas och insug/luftburk och enligt wikipedia 2,55hk vid 6500rpm.( Sv 1hk vid 3500rpm) Frågan är om de levererades med annat munstycke i förgasaren och isf vilket. Vet du om slutdämparen har restriktioner i sig mellan sv uk och japan? ( Hade din gett mer kraft med ett vanligt trimslutburk?)

Hej Marcus och tack.

England och Norge hade samma specifikationer så jag hade nog försökt jaga tag på delar i Norge då det nog är enklare. Finns grupper på Facebook där du kan annonsera. Eftersom Brexit nu även blivit märkbart när man som privatperson köper delar från England så är nog Norge ett bättre val för import.

Jag upplever inte att svenska ljuddämparen stryper på något sätt. Det är nog “samma” mellan de olika marknaderna. Du måste nog ha lite mer flås i maskineriet för att märka något skillnad. Men då blir det ju ett helt annat utseende.

Räkna med att byta och experimentera med munstycken.

Inköp från Norge för ca ca 3 hk

  1. Komplett motor. Alternativt; Cylinder, topplock och 5-växlad växellåda.
  2. Avgaskrök
  3. Insug

Om du inte är fullt så nördig kan du ju använda en Jamarcol krök och eventuellt strunta i den 5-växklade lådan.

För att gå nästa steg krävs lite mer detektivarbete för att hitta rätt delar. Jag har eventuellt en sådan cylinder till salu senare.

Det hade varit kul om man kunde följa ditt projekt. Du får gärna skapa en ny tråd under Honda avdelningen.

Lycka till.

Så du tror (eller vet) att norgemotorn hade annan cylinder och topp än sverige!? Min mt har redan 5växlar ( köpte kit när jag var 15 o satt i) och en luhao trimkrök. Våga inte trimma mer då var rädd om lämpet😬

Funderade på om en klassisk 5,5 cylinder hade passat till stage 2!? ( Är inte fullt så nördig att det måste vara exact😁)

Ja Norgemotorn hade 5-växlar och ca 3 hk. Samma effekt som i England. Finns nya originalcylindrar att köpa fortfarande hos bl.a. cmsnl men kostar ca €287 + moms (utan kolv).
Blev osäker angående toppen. Du får gräva i reservdelslistorna.

Luhao kröken trivs väl bäst på höga varv. Jamarcol kröken är faktiskt riktigt lik “unrestricted” kröken.

Jag vill påstå att original 50cc 7hk cylindern är betydligt bättre utformad än en Kina 5,5:a. Om man skulle justera en själv så hade jag hellre utgått från Norge/UK cylindern än en Kina variant.

Kolla upp det toppen är samma men olika cylindrar (bra sida !) Konstigt att inte kina cylindrarna bara kopierat orginal japansk rakt över! Finns det något mall aktigt att utgå från för att porta om en själv?

Var inne i min luftburk ( skumfiltret föll sönder i handen) men om du inte hittat en strypt så får du sätta in en plugg som har ett 12mm hål cirka 30mm djupt

Det är ju lite jobb med att kopiera och vill man ha bra kvalitetssäkring så kostar det mera. Något som de flesta inte vill betala. En anledning till att vissa gamla trimcylindrar höll bättre kvalité är ju att man kopierade/utgick från någon original ostrypt modell. De som kopieras i Kina idag är förmodligen gjorda efter en kopia som i sin tur fått sin form av en kopia och så blir det sakta med säkert sämre.
Det handlar ju inte bara om när portar öppnas och stängs, utan även vinklar och grader.

Det finns lite taffliga port mapsHonda 2-takt/Port maps - Semestergas men det är mer som referensmaterial. Det kan absolut skilja någon millimeter hit och dit. Men kanske finns något att inspireras av. Hade jag haft en motor löst hade det varit mer lockande att ta ut exakta porttider med gradskiva. Men det har inte blivit av.

1 gillning

Wow precis vad jag är ute efter! Din sida är verkligen guld!

1 gillning