FS1 motor startar ej

Yamaha fs1 som inte startar.
En bit från kolven har bröts av stor som en fingernagel och förmodligen malts sönder i vevhuset.
inga synliga skador i vevhuset. Motorn blir inte sur men lite bensin luktar stiftet, har provat med startgas och hälla lite bensin i toppen via stiftet.
Då kunde den hosta till lite när man kör med borrmaskin via svänghjulet.
Har bytt cylinder och kolv.
Tändningen står rätt och ger fin gnista.
Har rengjort förgasare och testat med två olika förgasare.
Har testat med olika reedventiler.
Komp är bra.
Bytt packbox bakom tändplatta.
Tacksam för råd.
Christer

Hej Christer.

Fungerade mopeden bra innan haveriet med kolven?

Vänligen,
Olle

Hej.
Den kunde börja hacka till ibland att den dog lite och sen kom igen när man växla ner och den fick varva upp.
Har nu delat motorn och det är en repa i vevhuset på höger sida repan slutar vid lager och packboxen där såg inte bra ut , där var också en del spån kvar i vevhuset.
Har nu beställt nya lager packningar och packboxar.

Christer

Det låter som en bra plan :+1: Hör gärna av dig med hur det går.

Hej.
Har du möjligen en motorhalva vänster sida till en fs1.
Hålet till pinnbult är uppborrat till m8 och där är hål in i vevhuset på den jag har.
Känns inte riktigt bra

Christer

Det har jag tyvärr inte.

Hej.
Har nu fått ihop motorn igen.
Bytt packboxar och lager.
Men problemet kvarstår,
,Går inte att starta.

Christer

Hmmm :thinking:

Och den håller komp när du testade? Ja du, jag skall fundera lite så återkommer jag om jag kommer på något.

Hej.
Jag bor i Staffanstorp och är med i Dalby Kävlinge’ Ställbart.
Om du skulle vilja kolla på den.

Christer

Jaha där ser man, vad trevligt.

Jag kan absolut tänka mig att kolla på den. Men vi får stämma av lite längre fram i tiden då jag har samlat på mig lite väl mycket att göra för tillfället.

Vänligen,
Olle

Hej.
När kan du tänka dig att kolla på mopeden?
Behöver experthjälp.
En annan fråga.
Har FS1 från 1975 SS modell samma motor som 79-80 års modell, förutom tändplattan som går att vrida på 75,an.

Christer

Hej Christer.

Jag vill gärna att du skall kunna njuta av din moped i vår. Tyvärr har jag fullt upp och vet faktiskt inte när jag skulle kunna kolla på den. Kanske finns någon firma du kan lämna den till?

Om jag skulle ta och kika på den får det vara utan någon tidspress :slight_smile:
Tänker i så fall att du kommer och lämnar mopeden här så får jag kolla på den när jag har möjlighet, så tar vi det därifrån.
Jag kommer ta någon form av ersättning för arbetet.

Angående '75:an så är det samma motor. Fast vissa skillnader på komponenter så som förgasare med vajerchoke, svänghjul, annorlunda kopplingskorg med löst drev etc. Men delar från nyare maskiner går att använda men ibland får man se till att man får med lite andra delar runt om för att det skall lira.

Tändplattan var fast på alla modeller så om den går att vrida är det någon som varit där och filat eller bytt något.

Vänligen,
Olle