Hej , har en chappy som jag kör på oljeblandad bensin så har ingen olja i den tanken eller ren bensin men tycker det går bra , Är det någon skillnad å köra så än å ha separat olja å bensin ? ? Mvh
Hej
Det funkar ju bra att blanda olja direkt i bensinen. Men det kan ju vara kul att veta lite varför man har seperat oljesmörning. Det handlar ju inte bara om att man kan tanka enklare direkt vid macken.
Att blanda in en viss procent är ju egentligen en kompromiss. För motorn behöver ju mindre olja på låga varv och mer olja vid höga varv.
Innan Autolube fanns så rekommenderade Yamaha att man skulle blanda olja i bensinen med förhållandet 20:1 (5%). Men varför just 5%? Och är det verkligen så att motorn behöver samma procent olja under alla förhållanden? Svaret är nej. Det behöver den inte.
Det rekommenderade förhållande på 5% är en grov kompromiss. Skall man optimera mängden olja så kan inte förhållandet vara statiskt.Exempel: En motor kan ha ett behov av blandningsförhållande 120:1 på tomgång och behöver ända upp till 16:1 under hög belastning. – Yamaha
Ovanstående citat talar sitt tydliga språk. Och 20:1 är således en mycket grov kompromiss. Kompromissen bygger på att motorn skall få tillräckligt mycket olja vid vid max RPM och full gas. Detta leder att mycket olja går förlorad. Förutom att man kastar pengar i sjön så har det andra uppenbara konsekvenser såsom att det skapar onödigt mycket oförbränd olja i systemet. Vilket i sin tur leder till avlagringar, sot och att man släpper ut mer föroreningar
Testet som Yamaha gjorde visar följande
- 120:1 Tomgång
- 80:1 – 60:1 Lagom vid 40 - 60 km/h med trotteln 1/5 – 1/4 öppen.
- 18:1 Max RPM och trotteln helt öppen
Jag har skrivit lite om det i den här artikeln: Yamaha Autolube
Hej å tack för ditt svar , det var trevlig läsning , men ja kommer nog att köra på färdigblandad med 4 % inblandning av olja , Mvh
Hej!
På samma tema, jag har precis fått igång mitt Tradera-”fynd” (Chappy) och jag har tänkt att använda den separata smörjningen. Jag känner mig dock lite osäker på om pumpen fungerar som den ska. Kan man kolla det på något enkelt sätt? Är det en robust konstruktion?
Mvh /Johan
Det tuffar på bra. Men det är ju rörliga delar och packningar och packboxar som kanske behöver servas.
Största problemet tycker jag brukar vara som man kopplat förbi pumpen och den gått torrt under lång tid. Har den dessutom stått så finns risk för mindre rost och ärg.
Det finns så man kan renovera och man kan också behöva justera pumpen. Det är “samma” pump som på bl.a. Yamaha PW80. Det kan man tänka på är att man kanske får shimsa om pumpen så den ger korrekt mängd olja.
Hur man justerar och verifierar mängden står i service manualen.
Då blir det att jaga rätt på en servicemanual. Stort tack för svar. /Johan
Det har jag lagt upp på https://files.semestergas.se/