Chappy stannar/svårstartad varm

Hej
Har en Chappy som varit i familjen sedan ny -79. på senare år har den utvecklat ett irriterande beteende. Dålig tomgång särskilt när det är varm. Låter som tändningen missar. Räcker med ytterst lite gaspådrag för att den ska gå. Ställer jag upp luftskruven på förgasaren blir det visserligen bättre men då tenderar den att öka tomgångsvartalet alldeles för mycket.
Dessutom är den svårstartad när den stannat. Jag har testat gnista med tändstift med 5mm gap och det ser fint ut kallt (ska testa när den är varm också).
Är det kondensatorn??? Tändspole är bytt någon gång men förmodligen inte till orginal…kommer inte ihåg. Även brytarspets bytt.
Har egentligen uteslutit bränsleproblem särskilt nu när jag äntligen hittat ny orginal bränslekran!
Vad ska jag kolla först?

Angående brytare och tändinställning har jag en annan fundering. Jag vill minnas från brytarbytet att man inte kan vrida tändplattan på Chappy (inga ovala hål). Är det kotrrekt? Är förtändningen alltså fix på Chappy?

Tacksam för tips

Johan

Hej Johan.

Det är alltid svårt att ställa diagnos på distans. Har du kollat packboxen bakom tändplattan?
Om den åkt ut eller börjat läcka så kan man få lite olika symptom.

Det stämmer att man inte kan justera tändplattan. Den är fast och tändningen är någorlunda fixerad. Det enda som kommer påverka när tändtillfället sker är avståndet mellan brytarspetsarna, vilket skall vara 0,30-0,40.
Jag vet inte var ni monterat för kondensator eller brytarspetsar men jag rekommenderar verkligen att köpa bra kvalitet. Yamaha original eller Dachi eller något annat “Made in Japan” för att slippa strul med dessa.

//Olle

Tack för svaret Olle

Jag har inte kollat tätningen bakom tändplattan.

Märkte nu att den går bättre och stannar inte efter att jag justerade ner tändstiftet till 0,4 mm från 0,5mm. Fortfarande hör man att den ”missar” ibland men stannar ej. Startar lätt trots varm.

Gissar att allt detta ändå tyder på att tändsystemet är lite sämre än det borde, eller?

Borde kanske ultraljudstvätta förgasaren också….

/Johan

Ja du har säkert rätt att det är relaterat till tändningen. Förutom själva spolarna så kan det ju bara kablage, kontakter etc som skulle må bra av rengöring. Så man kan ju börja i den änden om man vill.

//Olle