Tja!
Har precis införskaffat mig en Chappy, som jävlas.
Den har stått 30 år ca, jag har gjort rent ALLT typ tio ggr, men den går bara en stund på höga varv.
Nytt stift.
Den suger liksom inte in soppan från förgasaren.
Det är sån där vaccum-kranhistoria på den, jag har haft isär kranen å pillat å rensat lite, allt verkar helt.
Nån som vet var jag kan få tag i en ny fyrpipig kran?
Mottager gärna tips på var man kan köpa ny förgasare (som inte kostar 2papp).
Hej Osse.
Du kan ju prova att koppla förbi bensinkranen helt.
- Nyp till vakumslangen så den inte får någon funktion men samtidigt håller tätt mot insuget.
- Dra en bensinslag direkt från tanken till förgasaren. Eller tag ett annat kärl som du har bensinen i. Huvudsaken är att du kopplar direkt mot förgasaren.
Funkar det då vet du att felet ligger vid bensinkranen. Eller att vakumslangen inte håller tätt.
Annars får vi gå vidare med felsökningen. Som kan ha med förgasaren, som du säger, eller att den tar tjuvluft. T.ex. att packboxen inte håller tätt bakom svänghjulet.
Vill du inte betala strax över 2000:- för en ny 16 mm förgasare, så får du leta begagnat. Facebook, Tradera, eBay etc.
Vänligen,
Olle
Hej!
Tack för svar!
Min plan ser ut som följer, ny cylinder insug och förgasare, tänkte prova 5,5hk och 16 förgasare
För lite mer knuff i grejerna.
Hade det på min fs1 då det begavsig 25-30 år sen, den gick för jävla bra.
Jag återkommer när det är monterat, hoppas det ej är tjuvluft som du talade om!
Bytte packboxen bakom svänghjulet, nu går den typ helt okej!
Utan ditt förslag/tips hade jag nog gått bet?
Så tack så jättemycket!!
Sedermera ang chappy, så är det inte ”bolt on” när det gäller DT cylinder, den tar i oleje grejen, men med vinkelslip osv så funkar den! Bara en liten observation vid tidigare trådar.
Jag köpte denna förgasare:
”Zyndapp”
Lite mod med cyckelslang som packning runt insug så funkade den😂 fick ”fila lite” så den greppade, men nu funkar allt!
Fick även göra en liten mod så choken sticker ut, men det syns knappt.
Lite besviken då den bara går typ 50, men det är nog för den bara har 3växlar?
Och original ljuddämpare? Men den är grymt tyst och går hur fint som helst! Man kan nog inte tro att den är trimmad?!
Nu är den inte försäkrade heller, kommer nog knappt gå 50 mil om året? Men fan så kul att pilla me!
En liten kul grej!? Batteriet som är 30+ år tog laddning! Helt otroligt! Jag kör nu utan säkring 6v då denna var lödd och så vidare så den rasade när jag rörde den, kan det vara idé att sätta en ny säkring på plus polen? Den har gått Så fint nu?! Jag har köpt ny hållare Biltema 20 pix, eller kan jag köra utan säkring?
Kul att du fått ordning på den och kul med all återkoppling.
50 km/h är väl lagom fart. Man kan komma längre med original ljuddämpare men det är en klar begränsning och vill man komma vidare i fart är byte av krök samt ljuddämpare lämpligt.
Angående säkring så hade jag satt i en på pluspolen. Blir det kortslutning så är det trevligare att säkringen går än att någon kabel börjar smälta/brinna. Det är en så enkelt sak så det rekommenderar jag verkligen.
Vänligen,
Olle
Tja!
Var kan man få tag i en trimkrök som passar chappy? Det är så luddigt när man söker.
Du menar helt avgassystem eller bara kröken?
Det finns kortare krök på eBay som man kan leka med om man vill.
Men den stora boven är ju själva snigeln.
Nu tillverkas väl bara MLM Scorpio och MLM People Pipe som jag skrev i här MLM Scorpio och People's för Chappy
Om du läser artikeln ovan så ser ni att fanns två andra system back in the days, Gianelli och Ninja. Ninja är väl det bästa rent effektmässigt som jag förstått det men inga av systemen tillverkas längre.