Chappy LB50 projekt

Hej,

Ny här och nybliven ägare till en Chappy från 1977. Körde DBS Panter som 15-åring och hade då en kompis som körde Chappy. Naturligtvis provkörde jag den och minns upplevelsen som mycket positivt och i bakhuvudet har det funnits en tanke på att en dag skaffa en egen Chappy.

Hojen är i stort behov av renovering och det är påbörjat demontering och rengöring samt att jag har börjat beställa lite delar.

Stommen till sadeln är rejält rostig och sprucken, jag kan iofs svetsa i ny plåt men funderar på om det är någon som har en bättre att sälja?

Elsystemet verkar vara massakrerat av 5 påtända 15-åringar, fullt med tvinnade skarvar, eltejp och felklämda kabelskor. Vad är enklaste sättet att få till ett nytt ? Finns på eBay men jag är tveksam till om det är samma som på de svensksålda och samtidigt är det inte mer kabel än att jag kan göra en egen ny härva. Tar tacksamt emot förslag och synpunkter.

Framgaffeln är tråkig i kromet och jag behöver nya inre ben, för som det ser ut nu kommer nya packboxar att bli förstörda direkt. Finns det någon Yamaha som har samma dimensioner som Chappyn men kanske i annan längd? Jag har utrustning både för att kapa, svarva och gänga om det skulle behövas.

Fästen för styret, finns/fanns det olika modeller? På bilder från nätet verkar fästena vara raka, dvs styret sitter rakt ovanför medan på min hoj är de vinklade bakåt. Vad är rätt?

Tacksam för hjälp och stöd :+1:

Mvh

Martin