Brytarlöst tändsystem från Yamaha DT50MX på FS1 och Chappy

Den här gången är det dags att byta ut vårt konventionella tändsystem med brytare mot ett elektroniskt alternativ. Vi kommer att kika på två olika metoder för att få rätt tändpunkt. Vrida-svänghjulet och vrida-tändplattan. Det förstnämnda kräver minimalt med fysisk modifiering medan de senare blir en mer stabil lösning när den väl är på plats.

Detta är ett kopplat diskussionsämne till det ursprungliga inlägget på https://semestergas.se/brytarlost-tandsystem-fran-yamaha-dt50mx-pa-fs1-och-chappy/

Fredrik Karlsson: Får tacka för en bra beskrivning! Gjort detta på min fs1 nu och mopeden går bättre än någonsin! :+1: Den hade nog saknat en fin gnista. :joy:

1 Like

Kristofer Ekaas: Går också i tankarna på brytarlöst till min FS1. Såg du satte ett ax100 på K50. Hade det inte gått att sätta ett sådant på en FS1 tror du? För oss som inte har ett DT50 system liggandes!

1 Like

Jag har faktiskt gjort det nu i vinter. Kör med adapterplatta och retarderingskrets. Vår (min och SMP) förhoppning är att det kommer finnas färdiga kit att köpa senare i år. Har lite finlir kvar. Det kommer bli ett riktigt prisvärt brytarlöst system med möjlighet att köpa till separat retarderingskrets.
Håll utkik här på bloggen för mer info.

Kristofer Ekaas: @olle
Jag har redan ett ax100 tändning liggandes. Vart tänkt till en k50. Men högre prio på att få igång min fs1.
Några tipps på vad som krävs för att få dit det?
Enda som är kvar för att få igång min FS1

Kristofer Ekaas Det som behövs är en adapterplatta så du har något att skruva fast AX100 plattan i. Sen är det bara att ställa in och köra.