Billig brytarlös tändning till Suzuki RV50/K50

Jag letade land och rike runt efter passande brytarspetsar till min Suzuki RV50. Och efter att ha testat fem stycken olika gav jag upp. Nu ville jag inte lägga mer pengar på det problemet så jag började kolla efter andra ekonomiska alternativ.


Detta är ett kopplat diskussionsämne till det ursprungliga inlägget på https://semestergas.se/billig-brytarlos-tandning-till-suzuki-rv50-k50/

Niclas Perjans: Du menar väl att man aldrig kan få för bra jord :wink:

“Svart/Vit kabel, d.v.s. jord sitter direkt på tändplattan.
Det är i regel inte nödvändig att koppla in den men jag lever efter devisen att man kan aldrig få för dålig jord :)”

Ha ha, ja precis. Det är nu åtgärdat :grin:

Niclas Perjans: @Olle Du skall ha stort tack för ditt engagemang med semestergas mm!

Niclas Perjans det är kul att det uppskattas. Och en kommentar är ju alltid extra roligt :slight_smile:

Johan WO Wockatz: Hej där.
Har nu själv tröttnat på mitt brytarsystem till K50 och investerat i ett dylikt brytarlöst. Jag undrar dock över tillförlitligheten. Har du kört många problemfria mil med din rv50?
Hälsn Johan W

Hej Johan.
Tillförlitlighet och hållbarhet är förstås någon man är intresserad av. Speciellt när vi pratar om så här pass billiga komponenter. Jag har inte kört så många mil med det, gissningsvis ca 50mil. Men det jag kan säga är att det har fungerat oklanderligt under den här tiden. Och att det fungerar precis likadant nu som när jag monterade det hösten 2018 utan att kräva justeringar.

Patrik Ekman: Hej Olle
kan du hjälpa mig med en fråga?
Jag skaffade ett kit som gick sönder efter ett par mil, den svarta spolen brann upp.
Kanske var det något jag gjorde fel?
Den gula kabeln från statorn klipptes av och kopplades till voltregulator, sedan från voltregulatorn tillbaks till ”sockerbiten” som för övrigt passar direkt i befintligt motsvarande kontakt på K50n.

Enligt instruktion på ’mopedrenovering.se’ verkar det som de vill att man klipper bort sockerbiten helt;

"
Köp till voltregulator tex 14035. Fäst statorn med den svarta spolen i läge kl 10. Ibland behövs nya hål i plattan. Klipp av den vita sockerbiten, svartvit-jord, svartröd-tändspole, gul/vit-spänningsregulator.
"

Dessutom skriver de montering av svart spole i läge kl 10. På din bild sitter svart spole ungerfär kl 3, men jag tror inte det spelar någon roll?
Jag filade även upp hålen på statorplattan så jag kunde vrida mer och jag har en stroboskoplampa.

Vill skaffa en ny stator men behöver först förstå varför spolen brann upp, någon som har några tips?
Kanske foton på hur det ska kopplas?
Mvh
Patrik