Avgassystem till FS1 - 5 olika

Jag har testat lite olika system på min FS1 -77 med 50cc (alá 5½). Och den är här posten beskriver min resa på just denna maskinen. Favoriten hittar ni längst ner.


Detta är ett kopplat diskussionsämne till det ursprungliga inlägget på https://semestergas.se/5-olika-avgassystem-till-fs1-77/

Martin Rössel: Hej Olle!

Fixar i ordning en Korado och har några små funderingar. Jag har stora Puch-cylindern och det ser ut som om
det Tecno Boss-rör som säljs till Maxi ska funka, det du satte dit? Om man får hpd:a till fästet gör inget tänker mer
på avgas-flänsen… Finns på martin(bulle)austinsound.se också.

/Martin

Hej Martin.

Om du med stora Puch cylindern menar den som sitter standard på Korado så blir det dessvärre problem med avgassystem som är anpassade för Puch Maxi. Bakre fästet passar bra, iallafall på mitt Techno Bos. Däremot som blir det värre vid cylindern.
Standard Korado cylinder har vinklad avgasport medans den är helt plan på Maxi. Enklast är att byta till en cylinder för Maxi, då kan du använda avgassystem anpassade för Maxi-modellen utan modifikation.

Mvh Olle

Martin Rössel : Hallå!
Du menar vinklad framåt/bakåt?
Min port är helt plan mot backen,
tror det är en 2004 så kanske annan cylle?
Och stora Bingen. Men en jättekrök som smalnar av på mitten så gissar att det är strypningen. För sitter inget i kuggväxlingen?

Original är vinklad svagt bakåt. Det har de varit på bägge mina.
D.v.s om du monterar ett Maxi system på originalcylindern så kommer avgassystemet vinklas upp mot baklyset.
Men om den är plan så kanske cylindern redan är bytt. Och i så fall borde ett Maxi system passa rakt på.