Ärvd Chappy

Halloj!
Har ärvt en Yamaha, tror det är en chappy. På regbeviset står fabrikat Yamaha 1F3, identifieringsnummer 1F3150869, slagvolym 72 cm³ och fordonsår 1981. Skulle ha besiktigats 1989…
Är det en LB80, då, eller? Jag försöker att hitta någon manual och reservdelskatalog. Den har LND växel och en metallist som det står push på. På bensinkranen står det on/res/pri. Jag har fyllt på soppa och det läcker när den står på res eller pri. Det har också droppat lite rödbrun tjock sörja från bensinkranen. Den går ej att kicka igång.
Vad behöver göras med en mc som har stått okörd så länge? Den har stått inomhus men kallt. Jag är novis och vill inte sabba den. Tänker köra den själv.
Tacksam för hjälp från er med kunnande!

Det var en väldigt fin Chappy du har där, var rädd om den.

Det stämmer att det är en LB80.
Jag har lagt upp lite reservdelskataloger på Yamaha Chappy - Semestergas men har ingen specifik för just 1F3. Ni får botanisera lite och se vad ni hittar. I grunden är ju alla LB80 samma maskiner.

Angående bensinkranen så är nog enklast att beställa en ny av t.ex. Mascot Motor i Nässjö.

Generellt sett när en maskin stått långe är det en bra idé att gå över bränslesystemet och tömma det som finns kvar. Tank, slangar och förgasare. Och kanske kosta på sig ett nytt tändstift.
Kolla så det finns olja i oljetanken och första gången hade jag nog blandat olja direkt i bensinen för säkerhets skull. Efter det hade jag kontrollerat att oljepumpen fungerar, men det kan vi gå in på när vi är där.

Har du tur så går den igång med nytt bränsle. Men det kan vara så att förgasaren kleggat igen och då får man göra en grundlig rengöring av den. Det gör enklast med hjälp av en ultraljudstvätt och korrekt tvättmedel.

Lycka till och här gärna av dig med resultatet.

Vänligen,
Olle

Hej.
Jag håller med, den ser väldigt fin ut.
Jag har själv en LB80 från 1981, en svart, och funderade på om fotpinnar för passagerare var standard på dessa.
Nu när jag ser att även du har det, så var det kanske så?
Jag har inga andra tips än de du redan fått, förutom att jag skulle byta olja i växellådan.
/Tobias

Tack för era svar!

Chappyn var min farbrors och jag satt där bak när vi körde till Legoland 1983. Då satt fotpinnarna på plats. Minns att vi blev stoppade i Danmark för polisen trodde det var en “knallert” och då fick man inte vara två på. Men så fel de hade!

Nu har jag skruvat lite och lossat soppatanken med slangar för att göra rent. Har hittat ett filter i bränslekranen med en del gojs i. Ska nog testa att skruva isär bränslekranen, om inte annat för att lära mig. Får jag inte ihop den eller det inte går att fixa läckaget så får jag beställa en ny. Från kranen går det två slangar framåt, till vad? Är den främre förgasaren? Hur kommer jag åt de delar som behöver rengöras där?

Behöver jag göra något med batteriet eller motoroljan? Byta oljefilter? Vad ska det vara för växellådsolja och var hittar jag tapphål och påfyllningsställe till det? MC:n har gått lite mer än 900 mil.




Vad roligt att du hade bilder och en liten historia att dela med dig av :+1:
Den ser ju att att vara i ett otroligt fint skick. Om ni körde till Legoland så låter det som att ni bor i Skåne alternativt västkusten. Själv bor jag utanför Lund och skulle du behöva hjälp rent mekaniskt kan du höra av dig.

Batteriet kan du byta eller ladda om det fortfarande är i så bra skick. Oljefilter finns det inget.
Motorolja tycker jag Castrol MTX 10W-40 är bra. Jag gillar mineralolja och du skall inte ha motorolja till bilen utan en som är anpassad för mc-växellådor. Under motorn finns en stor 17mm sexkantsskalle. Skruva ur den för att tömma motorn. När du sedan skall fylla på finns den på högermotorkåpa vid kicken. Där står även mängden i cc. (600cc = 6dl).

I den här posten kan du läsa lite mer angående bensinkranen och alla slangar :slight_smile:

Om du skruvar isär kranen så skruva inte av bakstycket och blås inte med tryckluft. Då är risken stor att membranet pajar. Gör som du gör nu och rensa nätet och lite sånt.

Vi höres!

Världen är liten! DÅ bodde vi i Lund, nu bor vi i östra Blekinge. Fantastiskt snällt att du erbjuder mekhjälp!

Angående motorolja, så är där ju en stor oljebehållare under sadeln med tempgivare och slang ner till motorn. Är det samma system som jag tappar ur och fyller på som du beskriver? Och är det samma olja som matas till växellådan som till motorn? Förstår att frågorna är VÄLDIGT basic, men så vill jag inte göra några tokigheter på min fina chappy!

Har lagt bensinslangarna i fräsch bensin för att luckra upp gammalt klet, eller finns det något bättre medel för att göra rent tank och slangar? Slangen mellan kranen och förgasaren är torr och ren, så den kan jag väl låta vara? Tack för beskrivning av hur det funkar med vakuumslangen och det! Det får bli en ny bensinkran för packningen var skadad. Ska beställa när Mascot öppnar efter semestern.

Östra Blekinge säger du, själv är jag på Sturkö för tillfället :smiley:

Oljebehållaren under sadeln är för att ge cylindern olja. Den oljan är s.k. tvåtaktsolja och det är mycket viktigt att ni ser till att tanken inte blir tom. Givaren är inte för temperatur utan är till för oljelampan på hastighetsmätaren. Om man kör och den börjar lysa är det dags att fylla på.
Oljan i behållaren under sadeln är INTE samma som till växellådan. Det är två olika saker och två olika oljor som skall användas.

För att enklast få ut all olja ut själva motorn/växellådan bör motorn vara varmkörd. Skruva sedan loss oljepluggen under motorn (17mm sexkantsnyckel). Se upp så du inte bränner dig och ha ett uppsamlingskärl redo. När motorn väl är tömd på olja fyller du på ny (650cc = 6,5 dl) här:

Här är länkar till oljor som finns på Biltema.
Tvåtaktsolja, till oljetanken under sadeln: Tvåtaktsolja, syntetisk, 1 L - Biltema.se
Olja till motorn: MC-olja 15W–40 - Biltema.se

Slangarna tycker jag är enklast att byta till nya, jag tror iallafall inte du behöver låta som ligga i bensin. Eller om dom är i bra skick, återanvända. Tanken brukar klara sig ganska bra från klet och smuts jag hade börjat med en tömning och sen ny bensin. För att slippa avlagringar i framtiden p.g.a. bränslet kan du köra på Aspen/alkylat istället för vanlig 95/98 oktan från macken. Det bränslet har betydligt bättre bäst före datum och kommer inte lämna några tråkiga avlagringar efter vinterförvaringen.
Tänk dock på att inte blanda för stora mängder alkylat med vanlig bensin. Då kan man få onödigt jobb.
Bäst är att ha helt- någorlunda tom tank innan man fyller på med annan typ av bränsle.

Jag gillar att ni försöker själva. Fråga på här så svarar jag när tillfälle ges.
Om ni någon gång skulle funderar på att avyttra maskinen får ni gärna höra av er.

Vänligen,
Olle

Tack, det är guld värt att du förklarar! Sturkö alltså, med ens blev världen ännu mindre. Vi håller på att flytta till ett ställe utanför Holmsjö, men hojen står än så länge i Kalmar där vi har bott fram tills nu. Annars hade jag tagit den till Sturkö på släp om du hade haft tid att visa mig lite.

Min farbror samlade på småmotorcyklar, han hade minst 4 stycken som han förvarade i olika skåp i sitt vardagsrum. Alla i mycket bra skick alltså. Övriga tre är något som jag tror heter Monkey Bike, Honda? (Se bild nedan från Billebjer 1986) En av dem är såld på någon auktionssida, övriga väntar på att säljas eller om de ska köras av någon annan släkting. Jag fick ärva Chappyn och den är inköpt på Lillemans MC en gång i tiden.

Aspen, det har jag till motorsågen, men Aspen 2 och den har ju redan motorolja tillsatt. Ska jag köpa Aspen 4 till Chappy då? Haha, jag har växt upp med att det blandades bränsle till tvåtakt utombordare men tanken har aldrig slagit mig att det finns finurliga anordningar som blandar själv.

Återigen, tack att du sprider kunskapen! Nu väntar jag på bensinkran men vi hörs framöver!

Vilken härlig kuriosa, man hade ju velat se skåpen i vardagsrummet.
Det stämmer att dom små Honda cyklarna kallas för Monkey Bikes. Dom fick namnet för att när när vuxna körde på som små cyklarna såg dom ut som apor. Den på bilden är en större släkting som heter Dax (tax för att ramen var så lång). Mycket fina cyklar och är populära på marknaden idag.

Jepp Aspen 4 (4-takt) blå dunk är det du skall ha. Den innehåller ingen tvåtaktsolja. Olja kommer sedan blandas in efter förgasaren med hjälp av oljepumpen. Och oljan kommer den ta från den dunken under sadeln bredvid bensintanken.
Det går bra att blanda olja i bensinen själv men oljepumpen har faktiskt fler positiva egenskaper än att du slipper blanda själv. Jag har skrivit en liten artikel i ämnet som du kan läsa här om du får tid över.

På återseende!

Hej!

Svärfar har kommit över en chappy lb80 som antagligen stått ett tag också så denna tråd var kanon så jag spinner vidare.
Hade lite funderingar på olja och ev oljefilter men såg att det senare fanns inte. Var kanon o veta hur mycket olja som behövs.

@Olle sett att du länkar till bl a reservdelslistor här och i andra trådar men länkarna fungerar inte för mig, är filerna flyttade?

Hur kan man kontrollera att oljepumpen för 2taktsoljan fungerar korrekt utan att riskera ett haveri? :blush:

/Johannes

Hej Johannes.

Oljefilter finns inte. Mängden olja brukar så på höger motorkåpa i närheten av oljelocket.
Och brukar anges i cc. 600 cc = 60 cl = 6 dl.
Men LB80 skall ha 6,5 dl om man tömmer och fyller på. Och 7 dl om man delat på hela motorn efter en renovering.

Är det några speciella länkar du tänker på?
Alla “mina” filer ligger här: https://files.semestergas.se/

I servicemanualen brukar stå siffror på hur mycket olja motor skall pumpa under en viss tid.

Vänligen,
Olle

Tjo!

Tack för svar!
Kom åt filerna om jag kopiera länk-texten istället för att klicka på den :+1:

Får läsa igenom dom o se om jag hittar det :blush: