1 - 2 - 3 - 4 + 1 = 5

Nu skall vi ta och nörda oss ner i den mytomspunna 5-växlade motorn. Motorn som satt standard på FS1 från lanseringsåret 1969  fram till 1972. På vissa marknader fanns den ända tills 1975. Under de sista åren fanns den även med reedventil, dock med sämre specifikationer.


Detta är ett kopplat diskussionsämne till det ursprungliga inlägget på https://semestergas.se/yamaha-fs1-5-vaxlar/

Hejsan.Jag har en fråga som du kanske kan svara på.

Har en fs1 med samma märkning på cylindern som denna det står alltså FS1 men det är ingen original cylinder va? För jag får min till 43mm?

Mvh Isak

Hej Isak.

Jag skulle nog med största sannolikhet våga säga att den inte tillverkad av Yamaha. Original var dessa 40mm och även om din kan vara borrad så skulle jag bedöma chansen som väldigt låg att det är en av dessa tidiga originalcylindrar. Man brukar ofta kunna sålla bort kopiorna från originalarna genom att endast titta på yttre attribut såsom; kvalité av gjutningen, portarna, betäckningarna och “tatueringen” på cylinderkjolen.

Nästan alla “no-name” cylindrar är märkta med FS1 både 40mm (s.k. 5½ hk) och 43mm (s.k 60cc). Och ett flertal av dess skiljer sig åt både i kvalité och porttider. Det är möjligt att de första faktiskt hade den tidiga originalcylindern som mall. Men allt som åren går tenderar kopiorna bli kopior av kopior och det brukar inte bli till det bättre.

Då förstår jag! Tack för bra svar.